Direktlänk till inlägg 19 april 2013

Tsunami

Av markus holmberg - 19 april 2013 13:43

HEEEEJ!

Nu tänkte jag blogga om vad som tvingade mig att flytta ifrån mitt kära Japan.

Det var den 11 Mars 2011 mitt golv började skaka och som sedan rasade igenom. Alla var livrädda, speciellt jag. När jag fick uppgifter om att jag var tvungen att fly ifrån staden var de flesta Japanerna redan halvägs därifrån eftersom att de flesta Japanerna inte pratade Engelska då de värderarade deras språk väldigt högt och tyckte inte att de behövde förstå något annat språk än deras fina Japanska. Så jag fick stora problem med att få information och att kommunicera med Japanerna. Men jag lyckades iallafall komma där ifrån i liv, vilket var det viktigaste. Men på vägen till planet därifrån fick jag möta väldigt obehagliga blickar.. utav de som inte klarade sig ifrån Otaka och de som inte hade råd att fly ifrån deras hem.. de hade ingenstans att ta vägen helt enkelt. deras hem var allt de ägde.

Men till det som hände runt om mig,

Klockan 14,46 Skakar marken i hela Japan, det är en jordbävning vid Tōhoku med magnitud 9,0 vilket är en väldigt stark jordbävning. slog ut block 1,2 & 3 i kärnkraftvärket i Fukushima. Klockan 15,42 slog den följande tsunamin av skalvet ut reservgeneratorerna som användes för reaktornernas kylning. Då återstod endast batterikraft kvar, en timma senare upphörde nedkylningssystemet att fungera i block 1 & 2 och 1,5 dygn senare även block 3.  Därefter saknade även härdar som bränslebassänger kylning, vilket ledde till stora härdsmältor med vätgasexplosioner och utsläpp av radioaktiva ämnen vilket ledde till att flera hundra tusen människor var tvungen att fly ifrån deras hem. Till min hemstad Otaka så kom det inte tillräckligt med radioaktiva ämnen för att det skulle bli så farligt att vi skulle vara tvungna att fly. Men tsunamin förstörde tillräckligt och vi förlorade våra hem.

men nog om det sorgliga! nu ska jag njuta av min favoriträtt Tempura.

vi ses!

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av markus holmberg - 27 maj 2013 10:53

Hej igen! Nu har vi kommit tillbaka till Japan. Vi åkte tillbaka till våra hem och kontor och fick andas ut en stund. Precis när jag slagit mig ner i min sköna soffa så ringer telefonen och jag tvingas resa på mig. Det var Fabio som ringde. Han ville...

Av markus holmberg - 27 maj 2013 09:30

Hej.. vi beslöt oss för att stanna några dagar till i Bombay. snart ska ni få veta varför. Det Började med att jag låg i sängen på hotellrummet och tänkte på allt som hänt här i bombay de senaste dagarna. Hur hemskt det var här. Jag vill bara här i...

Av markus holmberg - 22 maj 2013 13:58

Ikväll bär det av hemmåt, efter en seger med 1-3. Men nu är vi påväg tillbaka till Hotellet med ett rös med glada grabbar i bussen! De var grymma idag! Så de förtjänar verkligen en paus. jag bloggar mer senare! ...

Av markus holmberg - 17 maj 2013 13:45

Hej, laget har just anlänt till Bombay och det första intrycket jag fick utav just Bombay var att det är otroligt fattigt. På bussen på vägen till hotellet så körde vi nästan över ungefär 20 stycken barn som stod på motorvägen och tiggde pengar. Jag ...

Av markus holmberg - 17 maj 2013 13:11

hej igen! Idag så ska vi spela i AFC Champions league mot ett indiskt lag, i just indien. så snart så bär det av till Bombay! Jag kommer att blogga mer om det här när jag anländer i Indien. ciao ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards